Warning: Undefined array key "state" in /customers/7/2/a/angbv.be/httpd.www/detail.php on line 43

Telewerken, waarom deze nieuwe manier van werken beter de norm wordt

Door de Coronacrisis is telewerken zeer hip geworden. Maar wat is de impact op de mens, economie en het mileu?

Telewerk is thuiswerk dat mogelijk wordt gemaakt door de aanwezigheid van internet . Met  als definitie: "arbeid die op afstand van de werk- of opdrachtgever dat wordt uitgevoerd met behulp van informatie- en communicatietechnologie.

Sinds begin jaren 80 zijn vrijwel alle overheden en bedrijven het erover eens, telewerken moet zo snel mogelijk de nieuwe norm worden.  U las het op mijn artikels wel vaker (ja ik zaag erover). In december 2020 bedroeg het jaargemiddelde van de filezwaarte op de hoofdwegen in het Vlaamse Gewest 377 kilometeruren per werkdag. Dat wil zeggen dat er in de 12 voorafgaande maanden elke werkdag gemiddeld 377 kilometer file was gedurende 1 uur lang.

Voor economen zijn files zeer interessant, hoe meer file er is, hoe beter de economie draait. Hoe beter de economie draait hoe meer file er is. Maar alle Vlaamse economen zijn het er erover eens. File is de rem op onze bescheiden economie. Ja we kunnen rijstroken bijbouwen ja we kunnen de middenklasse naar beneden duwen en hun wagens afnemen of we kunnen de belastingen verhogen en iedereen als schapen op een overvolle trein zetten. Maar gaan bepaalde politici dan nog wel herverkozen geraken? Of raken deze maatregelen de economie, koopkracht of het milieu niet op een nadelige manier? 1975 is hoe dan ook al zeer lang geleden enzo als altijd technologie kan een drijfveer zijn voor meer economie met een lagere impact op de natuur.

Tegelijk 14,4% van de Vlamingen is langer onderweg dan 1 uur (heenreis) voor zijn woon-werktraject. Laten we er dus volop eerlijk in zijn Wie aan telewerken doet heeft meer tijd vrij voor de kinderen, hun hobby, bijjob of huishouden. Zelfs 1 werkdag per week of zelfs een werkweek per maand. En net dat bewijst dat telewerken hoe dan ook een oplossing is om het vermogen van onze economie op te drijven. Dankzij een verbreding van telewerken zouden er tussen de 18procent en de 62 procent minder wagens op de openbare weg zijn tijdens de spitsuren. Hierdoor stijgt het vermogen van onze infrastructuur en dus ook van onze economie.

Ook de natuur wint dankzij telewerken immers de Vlaamse uitstoot zou met minstens 8% dalen indien telewerken de norm wordt. In combinatie met deze cijfers zouden we ook kunnen tellen dat er 5% tot 9% minder mensen zouden zijn met burnout klachten dankzij de tijdswinst en vooral minder stress van het fileleed. 

Ook de werkgever en de ruimtelijke ordening zou enorm voorruit gaan door telewerken. Sinds we kunnen spreken over 33% van de bureauruimte die men kan besparen en tegellijk de winstmarges zouden toenemen tot 3.3%. Met positieve gevolgen voor de begroting. Sommige bedrijven besloten om telewerken niet alleen tijdelijk toe te passen, maar permanent te houden. Ik kijk er persoonlijk al naar uit om in de nabije toekomst in een Vlaanderen te leven waar 33% van de jobs door telewerkers zijn ingevuld.